Giza i jej bogactwa

Zapraszam Was do lektury o Piramidach, Sfinksie i Gizie..


Giza jest miastem znajdującym się w Egipcie, na zachodnim brzegu rzeki Nil oraz naprzeciw miasta Kair. Giza jest trzecim miastem w Egipcie pod względem liczby ludności. Giza znana jest wszystkim. Rozpoznajemy ją jako miejsce z najbardziej imponującymi budowlami starożytności, które powstały na tym terenie w większości w XXVw. p.n.e. Słynne piramidy w Gizie oddalone są od centrum starożytnej Gizy o ok. 8km. Kompleks przepięknych i imponujących piramid oraz pozostałości państwa były, są i będą atrakcją turystyczną. Niektóre z budowli w starożytności już liczyły 2000 lat !






Piramidy w Gizie to historyczny zespół budowli, który obejmuje dwie największe piramidy zbudowane w starożytnym Egipcie, czyli piramidę Cheopsa i piramidę Chefrena oraz mniejszą piramidę Mykerinosa oraz towarzyszące im obiekty. Wszystkie piramidy mają kształt ostrosłupa o podstawie kwadratu. Największą z nich jest piramida Cheopsa, jeden z siedmiu cudów świata (!) z podstawą o boku 230 m i o wysokości 147 m ! Zaś piramida Chefrena osiąga wysokość 137m, a najmniejsza z piramid, czyli piramida Mykerinosa, ma tylko 65 m wysokości. Obok tych trzech piramid budowano szereg znacznie mniejszych piramidek, które przeznaczone były na grobowce królowych i dostojników państwowych.
Piramida Chefrena wyróżnia się ustawioną obok niej monumentalną rzeźbą Sfinksa, wyrzeźbiony w olbrzymim bloku skalnym, ma ciało lwa i głowę faraona osłoniętą szeroką chustą nemes.








Cały zespół grobowy wybudowano z różnego rodzaju kamienia. Dziedzińce wyłożono czarnym bazaltem, kolumny i filary zaś wykonano z czerwonego granitu, ściany odznaczały się bielą użytych do budowy wapieni i alabastru. 
Obok piramid budowano podziemne pomieszczenia dla barek, które za życia faraona mogły służyć do ceremonialnych podróży po Nilu. Po śmierci faraona były utożsamiane ze świętą barką, służącą do podróży po niebie w zaświatach. 
W 1979 roku kompleks starożytnych budowli został wpisany na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO.






Wielki Sfinks jest monolitycznym posągiem sfinksa, który również znajduje się na terenie kompleksu piramid w Gizie. Rzeźba ma 72,85 m długości (początkowo była minimalnie dłuższa) i mierzy 20 m wysokości. Na zdjęciu co prawda nie widać tych olbrzymich rozmiarów, ale uwierzcie, że na żywo robi ogromne wrażenie !


Sfinks to mityczne stworzenie, przedstawiane zazwyczaj jako lew z ludzką głową. Mogą też być sfinksy z głową ptaków, głównie sokołów lub orłów albo z głową baranów. Wizerunek tego potężnego stworzenia wywodzi się z czasów egipskiego Starego Państwa.
W greckich mitach pojawiała się dość często informacja, że Sfinks (kobieta) została sprowadzona przez Herę lub Aresa z Etiopii.  Sfinks zadawała zagadkę napotykanym ludziom. Jeśli nie otrzymała odpowiedzi to zrzucała ludzi w przepaść. We wczesnych wersjach mitu nie została podana dokładna treść owej zagadki. Później wskazywano, że zagadka Sfinksa brzmiała następująco:
Co to za zwierzę, obdarzone głosem, które z rana chodzi na czworakach, w południe na dwóch nogach, a wieczorem na trzech?
Zagadkę rozwiązał dopiero EDYP, który ponoć odpowiedział tak: 
Człowiek. Chodzi rano, to jest w dzieciństwie, na czworakach. Gdy urośnie, staje się zwierzęciem dwunożnym. Na starość, która jest życia wieczorem, podpiera się laską, jakby mu trzecia noga przybyła. 
Gdy Edyp odgadł zagadkę Sfinks, potwór wówczas rzucił się w przepaść, gdzie strącał ludzi.















* Wszystkie zdjęcia są mojego autorstwa, 
proszę o niekopiowanie moich prac bez mojej wiedzy i zgody.

Od dziecka marzyłam, aby zobaczyć Piramidy i Sfinksa, choć nigdy mi nie było po drodze, aby tam jechać, aż do tego momentu. Jestem ogromnie zafascynowana kulturą i historią starożytną Egiptu. Budowle ze zdjęć powyżej są tylko malutką cząstką sfotografowaną przeze mnie. Na żywo to wszystko wygląda o wiele bardziej ciekawiej i fascynująco ! Niestety nie zawsze fotografia, nawet ta najlepiej wykonana, odzwierciedli rzeczywisty obraz. Każdemu kto jeszcze się waha czy pojechać do Egiptu - mówię JEDŹ i zobacz na własne oczy! Coś pięknego, co można ujrzeć w Gizie.

Pozostawiam Was z małą dawką historii i mitologii oraz fotografiami :)
Miłego tygodnia wszystkim życzę !

Zachęcam również do obserwowania mnie na moich kanałach w Social Media


Komentarze

  1. Wow. Super przygotowany post,. Takie cuda świata robią z pewności awrażenie- Tez licze ,ze któregos dnia uda mi się zobaczyć. Jestem ciekawa jakie wrażnie wywołuja gdy patrzy na nie " face to face" - kiedyś myślałam ,ze one znjaduja się na środku pustyni- dziś wiem,że niedaleko nich znajduje się miasto :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Uwierz, że też tak myślałam ;d Warto pojechać i samemu zobaczyć to z bliska ;)

      Usuń
  2. Piękne zdjęcia :) Byłam wielokrotnie w Egipcie, zachwycały mnie rafy koralowe, zwiedziłam Kair, ale do Gizy jeszcze nie trafiłam. Ps. Przepięknie wyglądasz w tej panterkowej sukience:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Giza - bardzo ciekawe miejsce ;) Warto pojechać :) Rafy koralowe też piękne (;

      Usuń
  3. Kochana, Ty nawet na wycieczce modnie i stylowo <3 genialnie wyglądasz !

    Byłam w Egipcie, w Gizie również, jednak moment, do którego dojeżdzaliśmy na piramidy trochę mniej rozwalił, szczególnie te sterty śmieci leżące przy drodze i okropnie zanieczyszczona rzeka- tragedia :O

    Ale sam widok piramid i ta cała otoczka, rzeczywiście mega ciekawa i inspirująca, także i ja będę polecać :)

    pozdrawiam :)
    Daria
    https://style-of-secret.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Śmieci i brud to coś strasznego tam, tak samo jak jeżdżące auta ;O Ale same piramidy bardzo fajne ;)
      Dziękuję <3

      Usuń
  4. Fantastyczne zdjęcia i dużo ciekawostek się dowiedziałam z Twojego posta :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Niesamowite zdjęcia :D Fajnie było poczytać takie ciekawostki :D
    Pozdrawiam! wy-stardoll.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję ! Cieszę się, że mój post Cie zainteresował (;

      Usuń
  6. Piękne zdjęcia i miejsce :)
    Zapraszam także do siebie na nowy post - KLIK

    OdpowiedzUsuń
  7. Też byłam, super miejsce:) Uwielbiam historie starożytnego Egiptu:)

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty