Kair w jeden dzień

Witam wszystkich w piątek, który zapowiada nam weekend po ciężkim tygodniu pracy :)
Pierwszą wycieczką w Egipcie, którą wykupiliśmy był Kair połączony z Gizą. Wyjazd do Kairu z Hurghady był o 2 w nocy, koło godziny 8 rano byliśmy na miejscu. Wycieczka ta jest jednodniowa, powrót do hotelu był około godziny 24. Wycieczkę wykupiliśmy za tanie pieniążki na stronie Hurghada Wycieczki. Biuro to prowadzone jest przez polsko-egipskie małżeństwo, Sylwię i Mahomeda. Przebieg wszystkich wycieczek jest taki sam jakie oferują nam rezydenci. Różnica jest w cenie ! I to ogromna różnica :) Wycieczki w większości są z polskojęzycznym licencjonowanym przewodnikiem. Wybór wycieczek jest ogromny, każdy znajdzie tu coś dla siebie. Wszystkie moje wycieczki na terenie Egiptu odbyły się właśnie z biurem Sylwii i Mohameda. Po wszystkich 4 wycieczkach szczerze polecam każdemu zakup wycieczek właśnie u NICH !

Kair jest stolicą i zarazem największym miastem w Egipcie, położone nad Nilem. Kair nazywany jest "Matka Świata". Miasto to jest zarazem największą miejscowością w Afryce i na Bliskim Wschodzie. Posiada własną historię zachowaną w fantastycznym średniowiecznym mieście islamskim i obiektach koptyjskich w Starym Kairze.

Większość drogi z Hurghady do Kairu wyglądała jak na poniższym zdjęciu. Dookoła pustynia i trochę wylanego betonu, który tworzy pasy ruchu. Droga nie jest wyboista, jedzie się dość szybko i sprawnie.

Pierwszym miejscem, od którego zaczęliśmy zwiedzanie Kairu, było Muzeum Egipskie.

Muzeum Egipskie w Kairze to muzeum sztuki egipskiej założone w 1835 roku. Początkowo zabytki gromadzono w magazynach kairskiej szkoły językowej, ale później przeniesiono je do innego budynku w Cytadeli Saladyna, czyli w średniowiecznej twierdzy, która znajduje się właśnie w tym mieście. Od 1902 roku muzeum mieści się w specjalnie dla niego wybudowanym gmachu przy placu at-Tahrir w Kairze.
Dzisiejsza siedziba, czyli dwupiętrowy gmach, zaprojektowany został w 1900 roku przez francuskiego architekta Marcela Dourgnona. Na powierzchni tego gmachu zgromadzona dotychczas około 160 tysięcy przedmiotów.  Turyści mogą podziwiać w Muzeum m.in.: wyposażenia z grobowca faraona Tutanchamona, kolekcję portretów fajumskich, królewskie mumie, posągi faraonów i ich żon oraz bogów i bogiń egipskich.

Przed budynkiem ustawione są popiersia najwybitniejszych archeologów i badaczy starożytnego Egiptu, dzięki którym możemy oglądać wszystkie te znaleziska. Od 2007 roku wśród najwybitniejszych znajduje się również popiersie profesora Kazimierza Michałowskiego.

Niby wykupiliśmy bilet, aby móc fotografować przedmioty w środku w Muzeum, ale nie w każdej sali można było robić zdjęcia. Mi się udało, a więc po niżej przepiękna złota maska faraona z grobowca Tutanchamona.

Muzeum Kairskie jest największym muzeum sztuki egipskiej na całym świecie. Uwielbiam oglądać tego typu przedmioty, a więc z ogromną radością chodziłam, słucham opowieści i fotografowałam najpiękniejsze przedmioty. Inne artefakty zgromadzone w muzeum to m.in.: reliefy, sarkofagi, papirusy, obiekty sztuki funeralnej, przedmioty znalezione w grobowcach, rzeźby m.in. wykonana z czarnego  granitu rzeźba królowej Nefertiti, posągi m.in. granitowy posąg królowej Hatszepsut i biżuteria, która jest przepiękna !

Po dwugodzinnym zwiedzaniu muzeum czas na krótką przejażdżkę autokarem po Kairze. Poniżej kilka zdjęć. Autokar kierował się na statek, którym płynęliśmy później po Nilu.

Stateczki, które pływają po Nilu są bardzo ciekawe z wyglądu. Na statku mieliśmy i muzykę i sesje zdjęciowe, powyżej jedno zdjęcie, które robił nam opiekun wycieczki :) Poniżej przedstawiam zdjęcia miasta z perspektywy statku płynącego po rzece Nil. Mam również nagrane filmiki, więc dla mocno zainteresowanych mogę podesłać na maila, tylko proszę o informację w komentarzu :)

Niektóre budowle, a w zasadzie bloki mieszkalne wyglądały tak jak u nas kamienice, które czekają na rozbiórkę. Tam, połowa budynków jest nie wykończona z powodów finansowych. Ludzie mimo to mieszkają w takich blokach i są zadowoleni. Czasem widok tych domów był zabawny, ale to w następnym poście dokładniej opiszę i pokażę :)

* Wszystkie zdjęcia są mojego autorstwa, proszę o niekopiowanie moich prac bez mojej wiedzy i zgody.

Jak Wam się podoba Kair z moich zdjęć? Ja osobiście miałam trochę większe oczekiwania od tego miasta, w końcu jest stolicą Egiptu. Mimo to polecam każdemu zwiedzić Kair, popłynąć stateczkiem po Nilu i spróbować pysznego regionalnego jedzenia ! :)

Następny post będzie dotyczył punktu charakterystycznego dla starożytnego Egiptu. Punkt ten stanowią Piramidy w przepięknej Gizie i strzegący ich Sfinks, czyli wapienny posąg, który posiada głowę człowieka, a ciało leżącego lwa. Z tego co wszyscy mówią, to każdy musi choć raz w życiu to zobaczyć ! Ja się cieszę, bo widziałam to na żywo i jestem do dziś pod ogromnym wrażeniem ! :)

Zachęcam również do obserwowania mnie na moich kanałach w Social Media

Na zakończenie chciałam życzyć wszystkim wspaniałego weekendu ! :)